Hvilken mad hvornår?

7. oktober 2003

Alder:
6 mdr.

Hvilken mad hvornår?

Hej

Jeg skrev til dig for et stykke tid siden og fik et rigtig godt fyldestgørende svar, derfor prøver jeg lige igen.

Dicte bliver 6 måneder om et par dage og det går rigtig godt med at få skemad. Hun får 3 måltider om dagen, skiftende mellem rismels- hirse- og havregrød tilsat frugtmos og kartoffel og grøntsagsmos, hvor jeg varierer mellem gulerødder, broccoli, blomkål og squash blandet med kartoffelmos.

Hun er begyndt at blive mere interesseret i det jeg spiser, men jeg syntes stadig hun har svært ved klumper i grøden. Jeg blender frugt og ...

Annonce

... grøntsagsmos men ind imellem er der jo små klumper der "overlever" og dem er hun ikke så glade for.

Mit spørgsmål er, hvornår skal jeg begynde at introducere flere forskellige ting og har du nogen forslag til, hvad jeg kunne give hende?

Hun har fået overnævnte i næsten en måned (med undtagelse af havregrød som jeg lige er startet på) Jeg planlægger at lave øllebrød som det næste, men kan jeg også begynde at give kød/fisk, hvis jeg blender det?

Hvad med mælkeprodukter og yoghurt, må hun få det?

Tak for en rigtig god brevkasse.

Med venlig hilsen
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to